Invloed van technologie en sociale media
De opmars van het internet zorgde voor een makkelijke toegankelijkheid en een snelle verspreiding van informatie wereldwijd. Dankzij het internet als verkoopplatform kende de zakelijke en commerciële wereld een enorme vergroting van de afzetmarkt, meer bepaald door het gemak waarmee de consument online producten kan kopen. Ook voor persoonlijke informatie kwam er een canvas dankzij de ontwikkeling van de sociale media als Facebook en Twitter. Maar aan sociale media en moderne technologie zijn ook nadelen verbonden, denk bijvoorbeeld aan de bedreiging van de privacy. Op welke manier oefenen technologie en sociale media invloed uit in het dagelijks leven, en hoe kan je daarmee omgaan?
Social media of social marketing?
Het begin van de eenentwintigste eeuw wordt gekenmerkt door de schijnbaar onstuitbare opmars van nieuwe media. Dankzij sociale netwerken kunnen gebruikers van smartphone, tablet of pc op de hoogte blijven van mekaars bezigheden, gedachten en belevenissen. Tegelijk zijn social media ware goudmijnen van informatie voor commerciële bedrijven, die daar dan ook gretig van gebruik maken in het opzetten van marketingplannen. Het begrip "social media" staan dan ook niet zo veraf van
"social marketing".
Internet en informatie
Die makkelijke toegankelijkheid van informatie maakt dat de gebruikers van social media supersnel nieuwsfeiten, nieuwe producten en nieuwe invloeden leren kennen. Die toegankelijkheid van
informatie op een haast oneindig breed niveau heeft ervoor gezorgd dat de wereld kleiner wordt en contacten vlotter kunnen gelegd worden. Ook in de professionele en zakelijke wereld is het internet onmisbaar geworden: als je als bedrijf niet over een website beschikt dan besta je haast niet.
Voordelen en nadelen
Maar nieuwe evoluties brengen ook vaak onvoorziene gevolgen met zich mee. Elke maatschappelijke verandering of evolutie zorgt voor een vernieuwing waarvan de nadelen soms pas na verloop van tijd zichtbaar worden. Men blaast de loftrompet over de voordelen van nieuwe producten terwijl de nadelen worden geminimaliseerd. Maar door het overaanbod van (persoonlijke) informatie op internet zijn er toch wel een heleboel potentiële negatieve gevolgen aan de
nieuwste technologische evolutie verbonden.
Facebook, Twitter en privacy
Denk bijvoorbeeld aan het begrip
privacy als cruciaal discussiepunt in het debat van de social media. In de eerste plaats kan privacy geschonden worden doordat gebruikers van moderne media vaak niet eens nadenken over de mogelijk nefaste gevolgen van het plaatsen van privé-informatie online. Ten tweede bestaan er gevaren van buitenaf: mensen met negatieve bedoelingen die jouw persoonlijke informatie kunnen gebruiken zonder dat je dat wilt, waardoor het gebruiken van social media je een bittere bijsmaak kan bijzorgen. In deze Moderne Media-Special vind je alvast een overzicht van de voordelen en nadelen van sociale media als Facebook en Twitter, maar ook van de moderne technologie in het algemeen.